Sunday, July 11, 2010

Radin Mas

~Bahagian 3~
Setelah berberapa lama, pusat pemerintahan Kesultanan Kerimun berpindah ke Singapura dan istana diraja terletak di Teluk Belangah. Sekelian kerabat diraja berangkat ke Singapura dan menetap disana. Keadaan yang diharapkan untuk bertambah elok diantara ahli keluarga diraja Kerimun sebenarnya tinggal harapan sementelah rasa cemburu yang semakin membara dihati Tengku Halijah, melihatkan keakraban antara Pangeran Agung dan Radin Mas. Tengku Halijah jauh sekali melihatkan Radin Mas sebagai anak yang berhak menerima kasih sayangnya sebaliknya tidak lebih dari seorang musuh yang perlu dimusnahkan segera! Ketiadaan Pangeran Agung yang sentiasa menerima titah Baginda Sultan menjadi peluang untuk Tengku Halijah menyeksa Radin Mas, melakukan kerja-kerja berat di istana, sama seperti hamba abdi. Sedarlah bagi Radin Mas, apa yang diharapkan olehnya untuk mendapat kasih sayang seorang ibu, tidak akan berlaku dan impian cuma akan tinggal impian. Namun bagi Radin Mas, kasih sayangnya pada Pangeran Agung itu lebih utama, dan sebarang apa yang dilakukan oleh Tengku Halijah padanya dipendamkan jauh disudut hati, kerana dia tahu, jika dikhabarkan pada Pangeran Agung akan melukakan hati ayahandanya yang telah terlalu lama hidup menderita sebelum ini. Seksaan demi seksaan bertambah apabila Tengku Bagus, adinda lelaki Tengku Halijah mengambil kesempatan mengganggunya.
Keadaan didalam keluarga diraja ini bertambah tegang apabila suatu hari Pangeran Agung pulang secara mengejut dari perantauan dan terkejut melihat keadaan yang sebenarnya. Dengan itu, Pangeran Agung naik berang dan marah apabila menyedari yang selama ini Tengku Halijah tidak lain hanyalah menyeksa Radin Mas. Pangeran Agung seperti orang yang hilang akal lantas mencabut keris yang tersisip dipinggang dengan niat hendak menikam Tengku Halijah. Dalam keadaan yang gawat itu, Tengku Chik yang masih kecil menerpa ke depan untuk menghalang Pengeran Agung lantas terluka tangannya akibat terkena keris Pangeran Agung. Tengku Halijah yang melihatkan akan tangan Tengku Chik yang terluka, lantas mengadu kepada Baginda Sultan mengatakan yang Pangeran Agung sudah hilang akalnya kerana sanggup melukakan anaknya sendiri. Baginda Sultan Kerimun terpaksa mengambil keputusan yang maha berat, menangkap Pangeran Agung dan atas alasan demi keselamatan kaum kerabat diraja yang lain, Sultan Kerimun mengurung Pangeran Agung didalam sebuah perigi buta yang tersembunyi dibelakang istana. Dan baginda juga menitahkan tindakannya itu dirahsiakan dari pengetahuan Radin Mas. Keadaan ini menjadikan Radin Mas berasa amat tertekan akibat dari sekasaan oleh ibu tirinya dan kehilangan ayahnya yang tidak diketahui hujung pangkalnya.
Tengku Halijah pula berpendapat bagi mengelakkan rahsia hitam itu terbongkar dikalangan rakyat jelata, ada eloknya Radin Mas dikahwinkan dengan Tengku Bagus, dengan ini segala tindakan dan perilaku Radin Mas akan mudah dikawal. Dan saranannya itu mendapat restu dari Baginda Sultan Kerimun. Betapa gundah dan sedih bagi Radin Mas. Dia hanya mampu untuk menerima keputusan itu memandangkan dirinya yang yatim piatu, tidak berhak untuk membela dirinya sendiri, sementelah kehilangan Pangeran Agung, satu-satunya tempat dirinya mengadu untung nasib dirinya.
Segala persiapan perkahwinan Radin Mas dan Tengku Bagus dilangsungkan. Keadaan di istana Teluk Belangah meriah tapi bagi Radin Mas, ini semua membuatkan lara hatinya bertambah-tambah. Sudah banyak kali dia cuba merayu dari Tengku Halijah dan Baginda Sultan agar diberitahu kemana hilangnya Pangeran Agung, ayahnya yang sangat dikasihi tetapi tidak diendahkan oleh Tengku Halijah dan Baginda Sultan. Namun, kemana hilangnya Pangeran Agung, dalam diam diketahui oleh Tengku Chik yang pada suatu hari bermain gasing dihalaman istana dan gasing tersebut memasuki pagar perigi buta tempat kurungan Pangeran Agung.
Maka, tibalah hari perkahwinan Radin Mas dan Tengku Bagus. Orang ramai memenuhi ruang istana dan ianya sungguh meriah dengan segala acara dan persembahan. Tatkala orang ramai sedang bersuka-sukaan dengan temasya yang berlangsung, Radin Mas hanya mampu menangisi akan nasib dirinya. Sedang dirinya disiapkan, didandan seperti seorang pengantin diraja, air matanya mengalir terus mengenangkan kehilangan Pangeran Agung entah kemana.
Dan suasana ini bakal menjadi bertambah gawat apabila Dandiar dan gerombolan pengikutnya tiba diistana Teluk Belangah apabila mendengarkan akan berita tentang pernikahan Radin Mas dan Tengku Bagus. Sangkaannya, ini tentulah hari yang bahagia bagi Pangeran Agung dan Radin Mas tetapi sebaik langkahnya menjejaki ke balai penghadapan istana, Dandiar menjadi berang apabila mengetahui Pangeran Agung tidak ada disitu. Masakan, pada hari perkahwinan Radin Mas, Pangeran Agung tidak menghadirkan diri dan ini pada sangkaan Dandiar ada sesuatu yang tidak kena. Ini terbukti apabila khadi yang bakal menikahkan Radin Mas bertanyakan akan wali bagi Radin Mas. Dandiar mula mengamuk dan mengugut untuk menghuru harakan istana teluk Belangah.
Tengku Chik yang melihat keadaan yang amat genting itu terus tampil kedepan dan memberitahu Dandiar akan dimanakah Pangeran Agung disembunyikan. Lantas Dandiar menitahkan pahlawan-pahlawan pengikutnya membawa keluar Pangeran Agung dari kurungan dan terperanjat melihatkan keadaan Pangeran Agung yang amat lemah seakan seperti tidak langsung diberi makan. Radin Mas menerpa kearah Pangeran Agung yang dipapah masuk ke balai penghadapan lantas memeluk dan mencium ayahnya yang sangat dirinduinya itu. Terlalu sedih akan dirinya melihat keadaan Pangeran Agung yang sudah amat lemah dan tidak bermaya itu.
Tengku Halijah yang melihat keadaan itu lantas bertindak hendak meninggalkan balai penghadapan namun Radin Mas menerpa kearah Tengku Halijah yang pada ketika itu sudah sampai ke muka tangga istana, menyembah dan merayu agar Tengku Halijah memohon ampun dari Pangeran Agung, memandangkan Pangeran Agung sudah amat nazak. Tapi, Tengku Halijah menolak Radin Mas lantas menyebabkan Radin Mas rebah di kaki tangga menyebabkan tertikam pacak sanggul yang terdapat dikepalanya! Namun itu tidak menghalang Tengku Halijah dari meneruskan niatnya tetapi dengan kuasa Allah Yang Maha Kuasa, sebaik kakinya mencecah tanah dihalaman istana, petir yang muncul tiba-tiba lantas memanah Tengku Halijah dan Tengku Halijah mangkat serta-merta. Sebaik sahaja berlaku kejadian itu, Pangeran Agung juga menghembuskan nafas yang terakhir di pangkuan Dandiar. Dandiar mula mengamuk, mengarahkan agar pengikutnya menyerang istana namun Tengku Bagus tampil kedepan untuk menentang akan tindakan Dandiar.
Tapi ternyata kudrat Tengku Bagus tidak setanding Dandiar seorang pahlawan terbilang dan gagah perkasa. Setelah berjaya membunuh Tengku Bagus, Dandiar mengambil keputusan untuk membunuh Baginda Sultan pula tetapi Tengku Chik terus menghalang akan Dandiar dan berkata, jika nendanya, Baginda Sultan dibunuh, kepada siapakah harus dia mengikut sementelah ayahandanya, Pangeran Agung dan bondanya Tengku Halijah telah pun mangkat, begitu juga dengan Radin Mas. Dandiar lantas diburu rasa simpati yang teramat sangat dan bersalah, dan juga mengenangkan Tengku Chik juga adalah zuriat keturunan Pangeran Agung, maka Dandiar memaksa Baginda Sultan untuk berjanji menjaga Tengku Chik sebaik-baik, serta juga berjanji untuk menjadikan Tengku Chik sebagai pewaris takhta. Dan Dandiar juga memaksa Baginda Sultan mengkebumikan Pangeran Agung serta Radin Mas, mengikut adat istiadat diraja. Maka dengan itu , Radin Mas dimakamkan secara besar-besaran disebuah tempat tidak jauh dari istana Teluk Belangah yang makamnya terus kekal hingga ke hari ini.
Demikianlah kisah sebuah pengorbanan kasih sayang seorang anak kepada ayahnya dan juga sebaliknya. Kasih ikhlas yang diuji pelbagai musibah dan petaka tapi terus kekal utuh hingga ke hari-hari terakhir mereka berdua, Pangeran Agung dan Radin Mas.

2 comments:

  1. cerita ni jugak menunjukkan kesetiaan seorang pengikut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete